Alla inlägg under oktober 2010

Av Linda - 31 oktober 2010 17:23

Mitt älskade lilla hjärta. Även om du inte vill äta något annat än riskakor och pannkaka. Och ditt favorit ord är Nej (fastän det ibland betyder ja och titta där och jag vill ha) så älskar jag dig mest av allt i hela världen.


 

Tycker om att vara med pappa i garaget och fixa bilen (eller var det välta ut verktygslådan som var roligast)

           

Han har precis lärt sig hur den nya dammsugaren fungerar, mammas kille vet hur man städar.  

Av Linda - 28 oktober 2010 22:08

Tiden går så sjukt fort. Imorgon är sista arbetsdagen innan höstlovet (vilket innebär studiedagar för min del), om två månader är det jul och sedan ett nytt år. Skulle jag kunna få en extra vecka, kan döpa den till 43,5 eller 45,5? Vem ber man om sådant?


Tristans mage har blivit riktigt bra efter magsjukan. Han har inte varit i hård i magen sedan dess. Däremot har han kryp i benen och kli i tänderna så någon ihållande nattsömn blir det inte och vissa dagar tar det 2-3 timmar innan han somnar. Det är tur att vi är två så att när humöret börjar tryta finns en avbytare.


Jag och skruttis har gjort vårt veckobesök på biblioteket idag. Som vanligt var det mycket trevligt och han var lika arg idag som sist när vi skulle gå därifrån. Lånade tre böcker till Tristan och en till mig själv. Den heter Barnens GBG guide de största äventyren för de minsta göteborgarna. Har inte hunnit kolla i den så noga ännu men det verkar finnas massa tips på vad man kan hitta på med barn i Göteborg.


Gjorde ett besök på biblioteket i Skene på dagen idag och lånade en bok som heter vandra fjäderlätt. Har idag betalat in avgiften för Fjällräven classic som är en fjällvandringstävling. Man går ca 11 mil med packning (utifrån en bestämd packlista och allt måste finnas med i mål) och slutmålet är Abisko. Ska bli otroligt roligt och jag är jätte taggad för att ta tag i träningen. Vet att jag måste träna ordentligt för att gå med ryggsäck, är min svagaste punkt på hela kroppen.


Förra helgen så besökte vi Tristans gammelmormor. Varje gång jag kommer dit så måste jag läsa igenom alla hennes veckotidningar och denna gången hade jag en hel del att gå igenom. I en av tidningarna hittade jag ett mönster på en stickad sjalkrage i mosstickning. Jag lånade med mig tidningen hem och i måndags besökte jag en underbar garnaffär som heter Tummelisa garn och design (  http://tummelisagarn.blogspot.com/ ) Hon som jobbade där var extremt trevlig och hjälpsam, kommer definitivt besöka butiken igen och köpa mer garn av de. Garnet som skulle vara till sjalkragen fanns i få färger och skulle inte komma in förrän imorgon (läs fredag). Hon tipsade mig om ett annat garn som var organiskt, färgat på grått och mycket mjukt. Garnet heter Semilla från BC garn och är 100% ull. Färgerna var underbara och det kändes mjukt och härligt att sticka i så jag valde det istället. Lite dyrare men också drygare så i slutändan blev det billigare och mer miljövänligt. Har hunnit med ca halva, den går snabbt att sticka och den blir verkligen mjuk och skön.


Kolla in färgen här http://www.garn.dk/product.asp?product=4457

Ska försöka få in mina egna bilder någon dag.


Stickning är så avkopplande, går inte att sitta och fundera på så mycket annat än det jag just nu håller på med och det behöver jag verkligen. Har varit så mycket mer harmonisk den här veckan (om det beror på att jag börjat sticka, att vi haft elevens val den här veckan eller något annat det vet jag inte).

Av Linda - 17 oktober 2010 14:37

Sjukan är över för den här gången, idag kom aptiten tillbaka. Kräksjukan gick över i en extrem diarrésjuka. Har aldrig varit med om liknande och det har varit kämpigt att få magen att stanna upp. Vi som i vanliga fall gör allt för att han inte ska bli förtstoppad fick nu ta till alla livsmedel vi valt bort för att få magen att stanna upp. Han har verkligen inte haft någon aptit under den här veckan, rice krispies, smörgåsrån och några klunkar juice har varit allt han velat ha.


  


Igår kom aptiten tillbaka och han fick i sig smoothie och lite potatis/morotsmos. Idag var aptiten helt och hållet tillbaka (ett friskhetstecken), han har ätit precis som vanligt, gick tom bra att äta lasagne med lax och broccoli till lunch.


  

Tristan tyckte det var riktigt roligt när duvorna kom så nära och åt det han kastade

 

För att fira friskheten tog jag med lite gammalt bröd och skruttis till slätta damm. Vi har matat änderna och duvor, promenerat, tittat på löv och stenar, fått barr i vantarna och träffat en katt och flera hundar. När vi kom in stupade han direkt i säng, somnade nästan innan jag fått av honom alla kläder.


  

Av Linda - 13 oktober 2010 23:36

Har två sjuklingar hemma. Hatar verkligen spya och magsjuka men vad gör man inte, jodå torkar och byter kräk och bajs hela tiden.

Känner mig lite orolig för lillemans mage. Får den inte att stanna upp och får honom inte att äta. Var igår natt in till akuten och de gav honom ett klyx vilket jag inte egentligen tyckte att han borde få. Nu är magen värre än den varit på länge.

Han har inte kräkts idag och det känns skönt (det fick den stora ta hand om istället) tycker det är så jobbigt att se honom kräkas. Lilla kroppen skakar och han är så ledsen.

Idag har han däremot varit hängigare än de andra dagarna (allt började på måndag kväll) därför har vi haft mys i soffan och lite lek, mycket sova och bärande.

Nu håller jag tummarna hårt, vill verkligen slippa magsjukan. Imorgon ska jag vara hemma, blir både VAB och VAP

Av Linda - 13 oktober 2010 23:25

Jag blev meddlem i buzzador strax innan sommaren och har redan hunnit få 9 erbjudanden, fyra som jag fick vara med och testa och en som jag väntar att få svar på. Tycker det är riktigt roligt med alla dessa olika varor/erbjudanden och att det inte bara är saker utan även tjänster.


Nu håller jag på med pampers active fit och en PPM förvaltning.

Är super nöjd med blöjorna, har delat ut till några men det blir tyvärr inte alls lika många spontana mamma/pappa träffar när jag jobbar som innan.

Blöjorna håller inne väldigt bra (även under en riktig magsjuka), de är tunna och de håller honom torr även på natten. Testade ett annat märke innan och han var alltid fuktig och fick röda utslag av de. Pampers kommer definitivt att hamna i vårt hem oftare.


Fick igår ett nytt erbjudande på buzzador, testa parmesanost. Jag älskar parmesan så jag hoppas verkligen att jag får testa den här.


Som buzzador får du utan kostnad testa nya produkter och tjänster.

Hur länge det dröjer innan du kommer med i din första kampanj kan variera från någon vecka till månader beroende på hur väl du passar in i de kommande kampanjerna.

När det finns möjlighet att komma med i en kampanj så får du besked om det via mail.


Följ den här länken så det framgår att det är jag  som har bjudit in dig (mitt användarnamn som buzzador är Lindolina):
https://www.buzzador.com/buzzador/index.php?file=u-regstep1&lang=SE&refstr=Lindolina>https://www.buzzador.com/buzzador/index.php?file=u-regstep1&lang=SE&refstr=Lindolina


Om du vill veta mer innan du bestämmer dig kan du följa den här länken:
http://www.buzzador.com?refstr=Lindolina&lang=SE>http://www.buzzador.com?refstr=Lindolina&lang=SE


Av Linda - 10 oktober 2010 17:50

En mycket busig son på morgonen som hade siktet inställt på tvdosan

  

Idag har vi besökt barnens miljöark. Det är Råda församling som sköter om det och idag hade vi turen att det var lite loppis, korvgrillning och fika mellan 12-14.


 

I fredags när jag och skruttis besökte biblioteket hittade jag en broschyr som hette 128 oktobertips. I den fanns massa roliga saker man kan göra med barn, det stod vilka åldrar aktiviteterna var anpassade för, öppettider och kostnader. Satt och kikade i den igår och hittade en sida som hette djur. Är rätt förtjust i 4H gårdar och liknande och under denna sida fanns massa olika 4H gårdar men även annat som lät skoj. I Härryda skulle finnas en mijöark för barn i alla åldrar med lekpark, djur, fikamöjlighet och grillplats. På morgonen efter en helgfrukost, som de senaste två veckorna har bestått av smoothie i olika varianter, bestämde vi oss för att besöka miljöarken.


Vi spelade jätte 4-i-rad. 

    

När vi kom dit visade det sig att just idag var det barndag med loppis, korvgrillning och besök inne hos djuren. Tristan gillade kaninerna väldigt mycket och när han satt inne i kaninhagen och klappade en kanin (de var otroligt snälla och bara satt där medan han strök på de) kom det en tjej och frågade om hon fick knäppa kort på honom. Kortet skulle sedan läggas ut på deras hemsida så nu blir det att ha koll på Råda församlings hemsida. Vi gick även in till fåren och titta på hönorna (som var jätte konstiga, hade extremt korta fjädrar på stjärten nästan som en boll och jätte mycket fjädrar nere på fötterna).


Här hittade han en låda med curling grejor


Det fanns många aktiviteter, lekplatser, vindskydd och grillplats. Ett kanonställe för barnfamiljer. Öppet alla dagar och nära att åka till, tog en kvart från oss med bil. Jag är glad att jag i fredags var till biblioteket och att jag hittade den här broschyren i familjehyllan. Den kommer ut varje månad och nu kommer jag definitivt hålla utkik efter novembernummret. Fanns massa annat skoj jag vill testa på under oktober, ska försöka pricka in några.


När vi var på biblioteket i fredags fick Tristan två kompisar att leka med. Två tjejer som sprang runt och jagade varandra. Den ena var lite burdus och ville hellre puttas än leka. Innan vi gick till bibblan var han tvungen säga hej då till sin absoluta favorit barnvakt. Tårarna sprutade och det är inte ofta jag har sett honom så ledsen. Känns på ett sätt skönt att han hade det beteendet, betyder ju att nästa gång vi behöver barnvakt så vet vi absolut vem vi ska ringa.

Av Linda - 5 oktober 2010 21:30

Fastän jag varit ensam hemma med skruttis hela helgen så har jag inte sett hur många tänder som är på väg, inte förrän idag. Tristan satt i mitt knä och jag sjöng "prästens lilla kråka". När han slank ner i diket så skrattade han och visade hela överkäken och jag kunde konstatera att det bokstavligt talat sprutar ut tänder. Hela överkäken är full av vita små prickar, vissa lite längre ut än andra men nu kommer det många. Hans två små gryn i nederkäken kom i sommras och vi har inte sett skymten av några andra sedan dess. Nu är det bäst att akta tårna om de inte ska vara fulla av sår (han har en förkärlek att bita oss i tårna, inte speciellt trevligt när hans mamma har super fobi för fötter).


Helgen har varit underbart skön. Jag och skrutten har lekt, bakat, shoppat och myst. Precis så som det brukade vara när jag var mammaledig. Saknar den tiden, det gick verkligen så fort som alla sa.


Nu går han och kan även resa sig upp från golvet utan att ta stöd mot någon möbel eller mot oss. Han älskar att bli jagad och helst in i sovrummet. Vi har tagit bort benen på sängen så han kan krypa upp i den själv och vill nu att man jagar honom in dit. Då ska han krypa upp i sängen, han borrar ner huvudet i kudden och väntar på att vi ska komma och kittla honom.


Enda jobbiga för tillfället är att byta blöja. Stört omöjligt och en ren brottningsmatch innan den sitter på igen. Dags för potträning så vi slipper eländet.


Testade recept på en vegetarisk lasagne från matfrid, smakade mycket bra. Gillades även av skruttis. Den ska lagas igen. Börjar känna mig mer och mer sugen på att testa deras matkasse.

Ovido - Quiz & Flashcards